Samordningsplikten lovfester et ansvar for kommunen til å sørge for at den enkelte tjenestemottaker får et samordnet tjenestetilbud.

Det er kommunen, ikke den enkelte kommunale tjeneste som har en samordningsplikt.

Koordinerende enhet skal sikre helhetlige og koordinerte tilbud til brukere med behov for tjenester fra flere fagområder og enheter.

Sentrale oppgaver for koordinerende enhet:

  • overordnet ansvar for individuell plan, koordinator og barnekoordinator
  • bidra til samarbeid på tvers av fagområder på enheter

Barnekoordinator

Rett til barnekordinator

Familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som vil ha behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester, har rett til barnekoordinator etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5 c.

Kommunen har plikt til å oppnevne barnekoordinator etter helse- og omsorgstjenesteloven § 7-2 a.

Andre velferdstjenester har plikt til å samarbeide med barnekoordinator når samarbeidsplikten på individnivå er utløst. Dersom det er oppnevnt barnekoordinator, skal denne sørge for samordning av tjenestetilbudet.

Oppnevning, opplæring og veiledning av barnekoordinator er lagt til koordinerende enhet.